Selecteer een pagina

Strategisch de markt op

Je doet wat je leuk vindt en je hebt de mens wat te bieden. Je bent overtuigd van je product en/of dienst. Dit is het, helemaal van jou en bedacht door jou en iedereen moet het hebben en weten. Het liefste zo snel mogelijk en op alle mogelijke manieren. Website met shop, YouTube, Facebook, advertenties op Google Instagram en Pinterest maar ook fysiek in de winkel. Je wil je product of dienst aan de hele wereld laten zien, overal en altijd. Dat wat jij verkoopt, dat is de toekomst en niets anders! Toch?

Mooi! Met zo’n overtuiging ben je namelijk de beste accountmanager die je je maar kunt wensen. Jij bent de dienst en jij vertegenwoordigt het zoals niemand anders het kan! Net zoals die 10 miljoen anderen, die óók met deze overtuiging c.q. ‘strategie’ de markt op gaan. Vervolgens dezelfde consument benaderen en vermoeien met ‘Mij moet je écht hebben!’. For your info: er is geen mens die voor de lol naar TelSell-reclames kijkt, ook jij niet. Maar met allerlei producten en diensten die strategieloos de markt betreden, creëeren we dat wel, alleen dan fysiek. En geef toe, de producten die je op Tel Sell treft, hebben niet veel waarde voor de consument. Anders zag je het wel op andere en professionelere platformen. Tel Sell dient vooral als achtergrondgeluid tijdens het stofzuigen en het product koop je over een paar weken wel bij Kruidvat in de ‘Mega Sale’.

Anno 2021 kunnen we lullen als Brugman, maar zijn er weinig consumenten die nog ontvankelijk zijn voor typische sales talk. Het geheim van de chef? De afnemer overtuigen, zonder dat je bezig bent met overtuigen. En als je strategie ergens op slaat, dan gaat dat vanzelf. In de huidige markt gaat het niet meer alleen om de functies van een product of de services van een dienst. Het gaat erom of je je als klant wil identificeren met je aanbod. En als je zelf je identiteit niet goed in kaart hebt, hoe kun je dan verwachten dat de klant dat wel weet?

Ik zal veelzijdige vakjargon achterwege laten, maar een term als customer journey is wel een belangrijke. Ik neem je even mee. Als ik zeg Aldi, wat denk jij dan? Goedkoop, massaverkoop, duurt lang, aanbiedingen, geen A-merken etc. Kortom, voor de goedkoopste boodschappen moet je bij de Aldi zijn. Dat weet je niet omdat ze dat roepen, maar omdat je dat beleeft. Producten zitten in dozen, A-merken zijn er nauwelijks, winkels zijn kaal en sfeerloos, werkkleding is simpel en supermarktmuziek hebben ze niet. Aldi had in 2020 een omzet van 26 miljard, dat je die producten in dozen ziet liggen heeft niks met budget of personeelstekort te maken, maar met beleving. Want zolang jij voelt en ziet wat je refereert aan goedkoop, denk je ook dat het zo is. En de realiteit? Aldi blijkt lang niet altijd de goedkoopste te zijn, al voelt dat misschien wel zo.

Een ijzersterke strategie, al zeg ik het zelf. Jouw product of dienst verdient ook een ijzersterke strategie. Eentje waar je achterstaat. Voordat je tot een strategie komt, moet je eerst in kaart hebben wat je nu eigenlijk bent. En daar kan ik je mee helpen.

Neem de tijd voor je identiteit

Hocus pocus pilatus pas, ik zou willen dat het makkelijker was.

Ik kan het gewoon niet leuker maken dan het is, maar je hebt een fundament nodig. Je identiteit is dat fundament. Dat kan zo gek en uitgebreid als je zelf wil, maar een basis is het minimale. Je blijft anders tegen dezelfde problemen aanlopen. Voor drukwerk heb je bijvoorbeeld CMYK-codes nodig, voor web weer de RGB. Hoe zit het met je tone of voice? Past deze wel bij je doelgroep? Heb je überhaupt nagedacht over je doelgroep? En je kleurencombinaties en lettertypekeuze, de ene keer Bebas Neue en de andere keer Raleway. En misschien zit je heel veel energie te steken in TikTok, blijkt ineens dat je doelgroep daar helemaal niet actief is. 

Op den duur krijg je frustratie, word je niet serieus genomen en is het een chaos van begin tot eind. Met een goede basis voorkom je dit en heb je alles bij de hand en in je hoofd wanneer je het nodig hebt. Je hebt er namelijk al eens over nagedacht en je weet waarom je wat gekozen en bepaald hebt. Het scheelt je tijd, geld en een heleboel energie. Energie die je goed kan gebruiken voor je onderneming! 

Soms dan klinkt een strategie en missie en een visie heel massaal in de oren, ‘managementgeneuzel’. Snap ik ook wel, dus om je daar iets in gerust te stellen: het meeste weet je allemaal wel. Je moet het alleen even samenbrengen en concretiseren. Wedden dat het je wat oplevert?